dinsdag 7 november 2017

Lidewijde Paris - 365 dingen die je als boekenlezer moet/wilt weten


Beoordeling 4 sterren
Met dank aan Uitgeverij B for Books BV


Op het toilet verpozen is nog nóóit zo leerzaam geweest! ;-)

(maar deze kalender mag natuurlijk ook op een ander plekje in huis hangen)

Een scheurkalender recenseren is natuurlijk heel andere koek dan een boek of een verhaal beoordelen, maar een fervent boekenlezer is altijd ín voor kennisverrijking, dus is het erg leuk om elke dag iets nieuws te lezen op boekengebied.

Lidewijde Paris heeft veel leuke en nuttige boekenweetjes verzameld en gebundeld in deze fantastische kalender.



In deze recensie kan ik niets vertellen over een schrijfstijl, de plot of zelfs maar hoe mooi het verhaal is, maar ik wil dit graag zo breed mogelijk onder de aandacht brengen!
Het is gewoon een ontzèttend leuke kalender, waar iedere lezer dingen van op kan steken en zijn interessegebied kan verbreden!

Ik heb het eerder al eens ergens gezegd..........Dit is de eerste scheurkalender die ik niet ga scheuren, want alles blijft zó prachtig bij elkaar. Of..........misschien krijg ik van Sinterklaas of de Kerstman nóg wel een exemplaar dat ik netjes kan houden en bewaren.

Wat kun je onder andere verwachten?

*Allereerst een maandelijkse quizvraag en wanneer je begin 2019 alle antwoorden opstuurt maak je zelfs nog kans op een boekenpakket van Uitgeverij B for Books!
*Interessante weetjes over een bepaalde schrijver
*Wat is intertekstualiteit en hoe kan je dit herkennen?
*Leestips
*Literaire begrippen - poetica, vertelperspectief, biografie, motief en thema, ed
*Welke basisboeken zou je eigenlijk moeten lezen
*Beroemde zinnen die uit de literatuur komen
*Elk genre komt aan bod en wordt kort besproken
*Literatuur uit bepaalde landen
*De rechten van de lezer
*De literaire prijzen
*Hoe werkt het citaatrecht
*Bijzondere data
*En nog veel meer weetjes

Auteur

Lidewijde Paris (1962) is augustus 2016 De Lees!ambassade begonnen, een project dat door middel van allerlei artikelen en programma's mensen uitnodigt meer uit hun boeken te halen. Tegelijkertijd kwam haar boek 'Hoe lees ik?' uit. In dit boek geeft ze voorbeelden uit de literatuur. Ze geeft tevens lezingen in het land om op een toegankelijke wijze het literaire lezen te promoten. Dit doet ze niet op een ingewikkelde manier, maar aan de hand van fragmenten uit een boek.
In 2018 zal een vervolg verschijnen op 'Hoe lees ik?': namelijk 'Hoe lees ik korte verhalen'
https://www.facebook.com/DeLeesambassade/

Titel: 356 dingen die je als boekenlezer moet/wilt weten
Auteur: Lidewijde Paris
Categorie: Scheurkalender 2018
ISBN: 9789085164852
Uitgeverij B for Books BV
Verschenen: augustus 2017







2 opmerkingen:

  1. De kalender valt mij ontzettend tegen. Geen inspirerende citaten, veel namen van auteurs met jaartallen, maar zonder informatie over hun werk, en het ergste: kromme zinnen, taal- en typefouten. Vandaag: Herman GorterS.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De kalender is inderdaad geen hoogstaande kennisbom, dat kan ik helemaal met je eens zijn, maar misschien zouden we moeten weten welke doelgroep Lidewijde voor ogen had. De ene lezer heeft natuurlijk andere wensen dan een andere, zoals een literatuurliefhebber. Wanneer er heel veel achtergrondinformatie in de kalender had gestaan, zou ik het weer jammer vinden dat het niet als boek was uitgegeven. Ik zie zelf deze kalender meer als leuke gadget en om me niet te vervelen in de minuten dat ik me op het toilet bevind.
      Schrijffouten waren me nog niet opgevallen, maar Gorter met een s is inderdaad een foutje die een literatuurliefhebber niet zou mogen maken. Een extra redactieronde was wel slim geweest.

      Verwijderen

Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.